Pages

27 Januari 2011

.:: petua yang x berapa nak petua ::.

assalamualaikum u oll. lama da aku tak hapdet kat sini kan. hehe. bukan apa. aku agak sibuk sikit beberapa arini. sibuk ngan reunion. pegi jenjalan kat i-city shah alam. walaupun aku rasa korang sume da muak ngan i-city tu aku baru jejakkan kaki kat situ. yang hampehnya kene bayar rm2 walaupun jalan kaki. okey la. tutup cite pasal i-city k. cite bab petua ni. aku pon takdela amalkan sangat pon. just beberapa benda yang memang aku buat sejak kecik. ingat pesanan orang-orang tua kan.


ni antara petua yang aku amalkan :
  1. mulakan sesuatu dengan bacaan Bismillah dan doa yang berkenaan. contoh time makan baca la doa makan, nak tido baca doa tido
  2. sebelum makan aku minum air sikit untuk basahkan tekak (petua ke?)
  3. then aku makan la cam biasa and aku pastikan kunyah makanan tu sampai agak-agak hancur la supaya senang telan and tak tercekik hehe lagipun aku mmg jenis makan slow sebab kalau aku makan cepat, aku senang tercekik and sakit dada nanti
  4. aku tak makan bersulam air. maksudnya aku akan habiskan makan dulu baru minum air. even pedas mana pon makanan tu aku akan cuba abiskan dulu. (tapi kalau tak tahan sangat minum jugak la hahaha cuma kuantiti sikit je)
  5. mandi dulu sebelum makan. sebab orang tua kata kalau makan pastu mandi nanti perut buncit hehe
  6. time mandi mula dengan bahagian kaki and then badan then kepala. supaya badan kita tak terkejut bila kene air sejuk. brrrrr... (kecuali mandi wajib lar hee)
  7. then aku penah terbaca satu artikel ni (tak ingat tahun bile) kalau kite amalkan petua no 6 tu rambut kita akan hitam berkilat
  8. masuk toilet ngan kaki kiri dulu smbil baca doa (petua gak kan)
so..ni la antara yang aku amalkan. rasanya macam ada lagi tapi aku tak boleh nak pk plak apa dia. biasala bila banyak benda nak pk. hal yang simple pon takleh nak masuk kepala huhu so, kalau rasa nak follow petua tu ok jek. kalau taknak pon takpe. i don't mind. ceh, wa speaking london ma...

3 ulasan:

Nurin ahmad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nurin ahmad berkata...

petua no 6 tu kan..org kata petua awet muda.ha ha ha betul ke?
awet muda ke awek muda?
=)

oshin berkata...

hahaha dua-dua pon boley kot...
tiru macam saye~~~ lalalalala