18 November 2011

UPSR 5A hadiah iphone

assalamualaikum...

kalau kita perhatikan anak anak zaman sekarang ni terlalu dimanjakan dengan harta kebendaan. betul tak ? apa saja yang anak mintak ibu bapa belikan walaupun masa tu dalam akaun tinggal nyawa nyawa ikan. ini rentetan dari apa yang oshin dengar pagi tadi kat radio.

alkisahnya seorang ibu ni call la stesen radio ni kan. dia bagitau perasaan gembira anak dia dapat 5A untuk UPSR yang baru diumumkan semalam. alhamdulillah. tahniah adik ! lepas tu deejay pun tanya la. " Akak bagi apa sebagai hadiah ? " pemanggil ni pon cakap " Abah dia belikan henpon "

oke fine. kat sini oshin memang terkedu kejap. mungkin nampak macam satu fenomena biasa. tapi kalau dipikirkan balik. untuk apa budak seusia 12 tahun diberi henpon. satu sisi yang kita nampak. mungkin untuk kegunaan pada waktu kecemasan. ye la mana tau waktu tu dia tinggal sorang kat uma. ada apa apa jadi leh call ibu atau ayah kan.

tapi kalau diikutkan sekarang nih. melalui henpon la macam macam benda boleh jadi. isu download video dan gambar lucah. leka dengan BF/GF sehingga abaikan pelajaran. ish takut kalau dipikirkan. oshin sendiri pegang henpon umur 18 tahun. itupun sebab nak masuk Matrikulasi. tapi bukan mak ayah beli tau. henpon tukar servis je. ngee.

pada oshin la. tak patut dimanjakan anak dengan gadget gadget macam tu. lain la kalau mak ayah ni pantau apa yang anak anak buat dengan gadget tu. ni dibiarkan kononnya percaya la pada anak tu. haish. sedarlah sebelum terlambat ye semua :-)

5 ulasan:

Rahmah Ram Ram berkata...

macam-macam ye kehendak budak-budak zaman sekarang, kita dulu-dulu dapat score subject apa pun lah paling tidak hadiah belanja baju tak pun makan-makan bersama keluarga aje...sekarang advance ye..nak iPhone lagik. :)

Fezz berkata...

ya!
betul tu..
henfone kadang jadi penyebab dorg leka..
tu baru UPSR.

ainie yusof berkata...

tau xpa. sy dulu dpt 4A1b blnja mkm roti canai ja..huhu

deno berkata...

budak-budak zaman sekarang... tu baru upsr dapat iphone, pmr nanti dapat la pulak laptop tu... entah2 spm nanti dapat kereta... hihi... deno dulu hadiah upsr ma abah bawak makan kfc je.. tu pun rasa hepi dan syukur sangat! :)

Abg Stalker berkata...

tu la..patut jgn tny ank nk apa klu score pelajaran.yela..nti dia da terbiasa minx hrpkn balasan dgn setiap kejayaan dia.x tahu la nk fkr mn mak bpk nk cekau duit.kecik2 da ajar minx mahal2.abg rasa ckup la doa dan juga hadidah kecil tuk anak.byk lg bnd bole bg..telekung baru ke,quran dan tafsir ke kn lg elok.mmg dia bole bli sdri nti.tp klu x ajar ank bnd baik,smpai bsr pun dia x baik wlupn bijak tahap dewa.