Pages

16 Februari 2011

.:: adab bersama orang tua ::.


Beri Salam

Setiap kali anda bertemu dengan orang yang lebih tua beri salam dengan penuh keikhlasan. Ciumlah tangan mereka sekurang-kurangnya dapat memberi perasaan kasih terhadap anda.

Penyampaian Sederhana

Ketika menyampaikan sesuatu samada gembira atau sedih, perlu disampaikan dengan berhemah dan sederhana. Elakkan keghairahan bercerita kerana mereka lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu.

Jangan Terlebih Yakin

Jangan terlebih yakin semasa berbicara, kerana takut mengundang sifat sombong dalam diri, terutama bercerita tentang kerjaya dan kedudukan anda dalam masyarakat. Bukan semua perkara tentang anda disukai orang lain. Jangan juga bercerita tentang orang lain jika tidak pandai mengatur kata.

Sopan

Adab resam Melayu seperti membongkok ketika melintasi, atau meminta izin untuk melakukan sesuatu perlu diterapkan agar warga tua berasa sentiasa dihormati. Suatu hari nanti, anda juga akan menjadi tua.

Wajah Manis

Jika anda belajar untuk memaafkan dan berlapang dada sudah tentu anda dapat manafaatnya kemudian hari. Ucapkan sesuatu itu dengan berwajah manis dan penuh keceriaan dan bersunguh-sunguh walaupun menyampaikan berita sedih.

Jangan Ungkap Kata Kesat

Jangan sesekali mengungkap kata kesat atau mengherdik orang tua kerana ini akan mengguris hati dan perasaan mereka. Jika tidak mampu berkata-kata, anda bolehlah menulisnya bagi mengurangkan kemarahan.

Jangan Ego Minta Maaf

Jangan ego untuk meminta maaf sekiranya anda telah mengguris hati mereka. Sebaik-baiknya minta maaf setiap hari. Orang tua tidak menyatakan atau melahirkan kecalaran hati mereka. Oleh itu, yang muda perlu merendah diri.

Hormati Makan Minum

Ketika di meja makan, anda perlulah menghormati makan dan minum mereka. Jika anda ingin makan dahulu pastikan anda tidak membiarkan mereka makan bekas anda. Asingkan makanan terlebih dahulu. Akan nampak kurang sopan membiarkan mereka memakan makanan bekas anda. Jangan merungut atau mencari kesalahan dalam masakan atau hidangan mereka.


coret-moret : artikel ni aku meng'copy' and meng'paste' dari page fesbuk in a relationship. kat sini banyak info-info berguna dan boleh kita jadikan panduan. renung-renungkan dan selamat beramal ^__^

Tiada ulasan: